Hem işveren hem de çalışanların beklenti ve ihtiyaçlarının sürekli olarak değiştiği günümüzde, hazırladığımız özgeçmişle işe alım uzmanını etkilemek artık eskisi kadar kolay değil. CV hazırlarken sık yapılan hatalara düşmemek, o güne özel değişiklikleri ve beklentileri hesaba katmak gerekiyor. İşte senin için bir özgeçmişin etkisinin azalmasına neden olan bazı sıkıcı faktörleri derledik…
Özgeçmiş, bir anda işe alım uzmanını etkileyerek karar verme sürecini olumlu etkileyebildiği gibi aynı hızla o adayı gözden çıkarmaya da neden olabilir. Hazırlığı kolay gibi gözükse de işte bu gücü nedeniyle özgeçmişi hafife almamak, bazı hatalardan ve sıkıcı detaylardan mutlaka kaçınmak gerekiyor. Uzmanların gözüne çarpan ve işe alım sürecini negatif olarak etkileyen bazı püf noktalarına mutlaka dikkat etmek oldukça önemli. Senin için yazdık…
Çok uzun
Sen CV’ni detaylarla bezeyerek çok iyi yaptığını düşünsen de bilmelisin ki kimsenin onları okuyacak vakti yok. Uzun cümleler, arka arkaya sıralanmış uzun paragraflar işe alım uzmanının ilgisini çekmiyor. O aksine sadece önemli detaylara göz atacak ve 30 saniye içinde incelemesini tamamlayacak. Uzmanlara göre tek sayfa CV iyi, 3 sayfayı bulan bir özgeçmişin şansı ise oldukça düşük.
Sadece düzyazı
Uzun uzun düzyazıyla dolu bir CV de hoş karşılanmıyor. Arada maddelemelere de mutlaka yer vermeli, uzaktan bakınca hikâye yazmış görünümü veren bir özgeçmişten uzak durmalısın. Özgeçmişine sadece bir süre için göz atılacağını düşünürsen, kısa ve etkili maddeler becerilerinin çok daha iyi fark edilmesini sağlar.
Fazla jenerik
Özgeçmişinin fark edilmesini istiyorsan daha yaratıcı olmayı, jenerik bir CV içeriğinden uzak durmayı tercih etmelisin. Bunun için iş tanımını gerçekten iyi okumalı, detayları iyi anlamalısın. Özgeçmişini infografik olarak tasarlayabilir, maddelemelerle, az ve öz bilgiyle kurgulayabilirsin.
Kibir
İş deneyimlerinden ya da aldığın eğitimlerden elde ettiğin başarıları ortaya koymalısın. Ancak bu noktada kibirli olmamak, işveren bakış açısını düşünerek hareket etmek oldukça önemli. Pozisyonunda veya organizasyonda neyin önemli olduğunu anlaman gerekir, böylece kendi örneklerini eşleştirebilirsin. İşletmeler için başarılar genellikle üç kategoriye ayrılır: kârı artırmak, maliyetleri düşürmek ve süreçleri hızlandırmak. Ancak, organizasyonun türüne bağlı olarak, hizmet veya ürünleri sıkı bir bütçeyle yürütmek için başka alanlarda da başarılı olman gerekebilir.
Diğer deneyimleri hafife almak
Özgeçmişine neleri eklediğine dair seçici olman gerekir, ancak daha mütevazi rollerden, gönüllü işlerden veya dış etkinliklerden de söz etmeyi unutma. Katıldığın üniversite kulübü tek başına yeterli olmayabilir. Ama diğer becerilerinle sana dair etkili bir izlenimin oluşmasına yardımcı olur. Farklı becerilerinin dikkat çekeceğini unutma.
Yüzeysel bir dil
“Çok başarılıyım”, “İyi bir takım oyuncusuyum”, “Titizim”, “Analitik olarak oldukça beceriliyim”… Bu tür cümleler karşındaki kişi seni iyi tanımadığı için genellikle etkisiz, hatta sıkıcıdır. Bu nedenle becerilerini yüzeysel ifadelerle değil de varsa rakamsal veriler ya da örneklerle desteklemen önemlidir. Bu şekilde inandırıcılığın ve etkin artar.
Gereksiz detaylar
Özgeçmişindeki her bilginin mutlaka karşı tarafı ilgilendiren, bilinmesi kritik, ilgi çekici bilgiler olması gerekiyor. İşinle alakası olmadığını düşündüğün her detay gereksizdir ve boşuna yer kaplayarak özgeçmişine olan ilginin dağılmasına neden olur. Eğer yazın çalıştığın kafenin işi almana bir etkisi olmayacağını düşünüyorsan bunu özgeçmişine eklememelisin.
Anahtar kelimelere yer vermemek
Eğer online olarak başvuru yapıyorsan, bir sonraki aşamaya geçebilmek için özgeçmişinin doğru anahtar kelimeleri içermesi gerekir. Anahtar kelimeler, işe ve sektöre özel ifadeleri ve terminolojiyi kapsar. Belirli nitelikleri veya uzmanlık alanlarını içerebilir. Bunların ne olduğunu tanımlamak için iş açıklamasını iyice kontrol et ve bu kelimeleri özgeçmişine doğal bir şekilde dahil ettiğinden emin ol.
Kaynak: Link